GRATITUDE

Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ  ΕΥΓΝΩΜΟΣΥΝΗΣ

Τα οφέλη της ευγνωμοσύνης για την υγεία

Είναι το ‘μαγικό’ αντίδοτο στην αρνητικότητα και εξουδετερώνει την τοξικότητα από το νου!

Της Καρολίνας Παππού

Έρευνες έχουν δείξει ότι η συχνή υπενθύμιση του εαυτού σας για όλα όσα πρέπει να είστε ευγνώμονες μπορεί να αποδώσει αξιόλογες ανταμοιβές, τόσο ψυχοσωματικά όσο και διανοητικά.

Αποτελεί μία από τις πιο σημαντικές δεξιότητες για την συναισθηματική ευεξία και ευδαιμονία. Η ευγνωμοσύνη μπορεί να έχει τεράστια οφέλη στην ποιότητα της ζωής σας. Είναι ένα από τα πιο αγνοημένα εργαλεία, που όμως έχει πολλά πλεονεκτήματα!

Η καλλιέργεια της ευγνωμοσύνης δεν κοστίζει χρήματα και δεν είναι χρονοβόρα.

Ως δια βίου συνήθεια προσφέρει τα παρακάτω επιστημονικά υποστηριζόμενα οφέλη για την υγεία.

  1. Η ευγνωμοσύνη λειτουργεί ως ρυθμιστικός παράγοντας πίεσης

«Είναι αδύνατο να αισθάνεσαι άγχος, θυμό ή οποιοδήποτε άλλο αρνητικό συναίσθημα και εκτίμηση ταυτόχρονα», υποστηρίζει ο life coach Jesse Simpson.

Στη σχετική έκθεση του που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό ‘Journal of Happiness Studies εξηγεί: «Επισημαίνοντας τη σχέση μεταξύ καθημερινών εκφράσεων των συναισθημάτων ευγνωμοσύνης και ευημερίας, παρατηρήθηκε ότι οι λαοί που μετρούσαν τακτικά τις ευλογίες τους αισθάνονταν μειωμένες αρνητικές επιπτώσεις του καθημερινού άγχους».

Ο Simpson, πρώην Αμερικανός ναυτικός και πυροσβέστης, συμπληρώνει ότι ακόμα και στις πιο ‘σκοτεινές’ και δύσκολες ώρες της ζωής μας είναι εφικτό να βρεθεί κάτι για το οποίο να αισθανόμαστε ευγνωμοσύνη. «Το γεγονός ότι οι καρδιές μας χτυπούν αυθόρμητα και ότι ο ήλιος ανατέλλει, αρκεί για να νιώθουμε χαρά και ευγνωμοσύνη».

2.Η ευγνωμοσύνη διατηρεί υγιή την καρδιά σας

Ο Robert A. Emmons, καθηγητής ψυχολογίας στο UC Davis ισχυρίζεται ότι η νοοτροπία ενός ατόμου μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τη βιοχημεία του σώματος και πιο συγκεκριμένα παράγοντες που σχετίζονται με καρδιακές παθήσεις.

Το να αισθάνεστε ευγνώμων για τη ζωή σας μειώνει το άγχος και σας δίνει έναν σημαντικό λόγο για να χαλαρώσετε. «Η ευγνωμοσύνη συνδέεται με υψηλότερα επίπεδα καλής χοληστερόλης (HDL), χαμηλότερα επίπεδα κακής χοληστερόλης (LDL) και με χαμηλή συστολική και διαστολική αρτηριακή πίεση, τόσο σε κατάσταση ηρεμίας όσο και ενάντια στο άγχος».

Περαιτέρω έρευνα βασίζεται σε αυτά τα στοιχεία.

Η μελέτη GRACE (Gratitude Research in Acute Coronary Events) του Harvard Medical School (Έρευνα ευγνωμοσύνης σε οξεία καρδιακά επεισόδια) έδειξε ότι οι ασθενείς που καλλιεργούσαν  το συναίσθημα της ευγνωμοσύνης τις δύο εβδομάδες μετά από ένα οξύ καρδιακό επεισόδιο, είχαν πιο υγιείς καρδιές από εκείνους που δεν εφάρμοζαν αυτή την πρακτική.

Το Greater Good Science Center στο UC Berkley αποκάλυψε επίσης ότι σε μια μελέτη 185 ασθενών με καρδιακά προβλήματα, εκείνοι που είχαν μια πιο αυξημένη «διάθεση ευγνωμοσύνης» είχαν λιγότερη συστηματική φλεγμονή.

3.Η ευγνωμοσύνη σας βοηθά να κοιμηθείτε καλύτερα

Η ευγνωμοσύνη σχετίζεται επίσης με την καλύτερη ποιότητα ύπνου. Οι ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ στην Αγγλία μελέτησαν 400 ενήλικες για να μετρήσουν τα αποτελέσματα των θετικών σκέψεων περί ευγνωμοσύνης, λίγο πριν πέσουν για ύπνο. Διαπίστωσαν ότι εκείνοι που επικεντρώνονταν σε θετικές σκέψεις ευγνωμοσύνης κοιμόντουσαν γρηγορότερα, πιο βαθιά και αναπαύονταν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από εκείνους που … μετρούσαν τα πρόβατα.

«Η καλλιέργεια συναισθημάτων ευγνωμοσύνης είναι ο καλύτερος τρόπος για να ολοκληρώσετε την ημέρα σας», υπογραμμίζει ο Simpson και συμπληρώνει:

«Πριν από την αναπαραγωγή αρνητικών σκέψεων, αλλάξτε συνειδητά την εστίασή σας σε όλα τα πράγματα που πηγαίνουν υπέροχα στη ζωή σας. Είναι πολύ εύκολο να παγιδευτεί κανείς σε δράματα, κρίση, αποτυχία, λύπη, ανησυχία και αρνητική αυτοδιάθεση».

Μας θυμίζει επίσης ότι: «Ενώ κοιμάται ο εγκέφαλός σας επεξεργάζεται όλες τις μνήμες και τις εμπειρίες της ημέρας. Αν αναλογιστούμε για ποιους είμαστε ευγνώμονες πριν κοιμηθούμε, προσελκύουμε περισσότερα πράγματα για να είμαστε ευγνώμονες και για το αύριο».

Το γράψιμο σε ένα ημερολόγιο ευγνωμοσύνης βελτιώνει τον ύπνο, σύμφωνα με μια μελέτη του 2011 που δημοσιεύτηκε στην Applied Psychology: Health and WellBeing. Αφιερώστε μόλις 15 λεπτά, σημειώνοντας μερικούς λόγους για τους οποίους αισθάνεστε ευγνώμονες, πριν πάτε για ύπνο και θα διαπιστώσετε ότι έτσι μπορείτε να κοιμηθείτε καλύτερα και περισσότερο.

4.Η ευγνωμοσύνη σας δίνει περισσότερα κίνητρα

Ο Robert A. Emmons σε μια μελέτη του 2011 (‘effortful goal striving’) που διεξήγαγε με το συνάδελφό του Anjali Mishra, επισημαίνει ότι «αντί της παθητικότητας, η ευγνωμοσύνη ενισχύει την προσπάθεια να αγωνίζεστε για τους στόχους σας».

Κάνετε την ευγνωμοσύνη μια καθημερινή συνήθεια. Τόσο ο Simpson όσο και ο Emmons προτείνουν τη διατήρηση ενός ημερολογίου ευγνωμοσύνης ή, εάν η γραφή δεν είναι το ατού σας, πάρτε λίγο χρόνο κάθε πρωί ή βράδυ για να σκεφτείτε λίγο αυτά για τα οποία είστε ευγνώμονες, τονίζει ο Simpson.

5.Η ευγνωμοσύνη ανοίγει την πόρτα σε περισσότερες σχέσεις

Η λέξη «ευχαριστώ» εκφράζει εκτίμηση και μπορεί να σας βοηθήσει να κερδίσετε νέους φίλους, σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Emotion (2014).

Η μελέτη διαπίστωσε ότι ευχαριστώντας για μια νέα γνωριμία καθιστά πιο πιθανό για το άτομο να αναζητήσει μια συνεχή σχέση με διάρκεια. Έτσι, αν ευχαριστείτε, για παράδειγμα, έναν ξένο επειδή κράτησε την πόρτα για να περάσετε ή στέλνετε ένα σύντομο ευχαριστήριο σημείωμα στο συνάδελφο που σας βοήθησε να ολοκληρώσετε ένα project, μπορεί να οδηγήσει σε νέες ευκαιρίες για γνωριμίες.

  1. Η ευγνωμοσύνη βελτιώνει τη σωματική υγεία

Οι ευγνώμονες άνθρωποι βιώνουν λιγότερους πόνους και αναφέρουν ότι αισθάνονται πιο υγιείς, σύμφωνα με μια μελέτη του 2012 που δημοσιεύτηκε στο  ‘Journal of Happiness Studies. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι ευγνώμονες άνθρωποι είναι επίσης πιο πιθανό να φροντίζουν περισσότερο την υγεία τους. Ασκούνται συχνότερα και είναι πιο πιθανό να κάνουν τακτικούς ιατρικούς ελέγχους, κάτι που είναι πιθανό να συμβάλει στην περαιτέρω μακροζωία.

  1. Η ευγνωμοσύνη βελτιώνει την ψυχολογική υγεία

Η ευγνωμοσύνη μειώνει ένα πλήθος τοξικών συναισθημάτων, που κυμαίνονται από το φθόνο και τη δυσαρέσκεια έως την απογοήτευση και τη θλίψη. Ο Robert A. Emmons, Ph.D.  έχει πραγματοποιήσει πολλές μελέτες σχετικά με τη σχέση ανάμεσα στην ευγνωμοσύνη και την ευημερία. Η έρευνά του επιβεβαιώνει ότι η ευγνωμοσύνη αυξάνει αποτελεσματικά την ευτυχία και μειώνει την κατάθλιψη.

  1. Η ευγνωμοσύνη βελτιώνει την αυτοεκτίμηση

Μια μελέτη του 2014 που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό ‘Journal of Applied Sports Psychology διαπίστωσε ότι η ευγνωμοσύνη αύξησε την αυτοεκτίμηση των αθλητών, η οποία αποτελεί βασικό στοιχείο για τη βέλτιστη σωματική απόδοση.

Άλλες μελέτες έχουν δείξει ότι η ευγνωμοσύνη μειώνει την τάση για κοινωνικές συγκρίσεις. Αντί να γίνεσαι αντιδραστικός απέναντι σε ανθρώπους που έχουν περισσότερα χρήματα ή καλύτερες θέσεις εργασίας – που είναι ένας σημαντικός παράγοντας στη μειωμένη αυτοπεποίθηση – οι ευγνώμονες άνθρωποι είναι σε θέση να εκτιμήσουν τα επιτεύγματα των άλλων ανθρώπων.

9.Η ευγνωμοσύνη ενισχύει την ενσυναίσθηση και μειώνει την επιθετικότητα

Οι ευγνώμονες άνθρωποι είναι πιο πιθανό να συμπεριφέρονται με έναν διακριτικό τρόπο, ακόμη και όταν οι άλλοι συμπεριφέρονται λιγότερο ευγενικά, σύμφωνα με μια μελέτη του 2012 του Πανεπιστημίου του Κεντάκι. Οι συμμετέχοντες στη μελέτη που κατατάσσονταν υψηλότερα στις κλίμακες ευγνωμοσύνης ήταν λιγότερο πιθανό να αντιδράσουν εναντίον άλλων, ακόμη και όταν τους δόθηκε αρνητική ανάδραση. Έδειξαν μεγαλύτερη ευαισθησία και ενσυναίσθηση προς τους άλλους ανθρώπους, καθώς και μειωμένη επιθυμία να φερθούν εκδικητικά.

  1. Η ευγνωμοσύνη αυξάνει την ψυχική δύναμη

Εδώ και πολλά χρόνια, η έρευνα έχει δείξει ότι η ευγνωμοσύνη όχι μόνο μειώνει το στρες, αλλά μπορεί επίσης να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην καταπολέμηση του τραύματος. Μια μελέτη του 2006 που δημοσιεύτηκε στο Behavior Research and Therapy διαπίστωσε ότι οι βετεράνοι πολέμου του Βιετνάμ με υψηλότερα επίπεδα ευγνωμοσύνης παρουσίασαν χαμηλότερα ποσοστά μετατραυματικής διαταραχής άγχους. Μια άλλη σχετική μελέτη του 2003 που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Προσωπικότητας και της Κοινωνικής Ψυχολογίας, διαπίστωσε ότι η ευγνωμοσύνη συνέβαλε σημαντικά στην ανθεκτικότητα μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου. Αναγνωρίζοντας όλα όσα πρέπει να είμαστε ευγνώμονες για – ακόμα και κατά τους χειρότερους χρόνους της ζωής μας – ενισχύουν την ψυχική ανθεκτικότητα.

Όλοι έχουμε την ικανότητα και την ευκαιρία να καλλιεργούμε την ευγνωμοσύνη. Απλά παγώστε για  μερικές στιγμές το χρόνο, ώστε να εστιάσετε σε όλα όσα έχετε – αντί να διαμαρτύρεστε για όλα όσα δεν έχετε. Η ανάπτυξη μιας «στάσης ευγνωμοσύνης» είναι ένας από τους απλούστερους τρόπους για να βελτιώσετε την ποιότητα της ζωής σας.