International Association for Dance Medicine & Science – IADMS

H προσέγγισή στο Studio, πλέον, αλλάζει κι επίσημα! Στο πλαίσιο του νεοσύστατου project «Υγεία για Χορό, Χορός για Υγεία», που παρουσιάστηκε πρόσφατα στο Μόντρεαλ, δόθηκε, μεταξύ άλλων, έμφαση στο επιτυχημένο σχήμα πρόληψης τραυματισμών ποδοσφαίρου του FIFA 11+.

Της Καρολίνας Παππού

Η επιστήμη της ιατρικής εργάζεται συστηματικά για τη βελτίωση της ζωής των χορευτών. Το Νοέμβριο, στο πλαίσιο του 29ου ετήσιου συνεδρίου στο Μόντρεαλ, ο Διεθνής Σύλλογος Χορευτικής Ιατρικής και Επιστημών – International Association fορ Dance Medicine and Science συγκέντρωσε περισσότερους από 500 επαγγελματίες, οι οποίοι έχουν αφιερώσει τη σταδιοδρομία τους στην υποστήριξη των χορευτών.

Στις εναρκτήριες παρατηρήσεις του Συνεδρίου, ο πρώην χορευτής Mark Morris και ο David Park Leventhal μοιράστηκαν μια νέα πρωτοβουλία για τη δημιουργία «Ευρέων δεδομένων χωρίς σύνορα» – «Broad and borderless data» για την προώθηση του χορού ως επίλυση για την υγεία. Αυτή η εστίαση είναι ένας νέος πυλώνας για το International Association for Dance Medicine & ScienceIADMS, στο πλαίσιο του πρόσφατου project «Υγεία για Χορό, Χορός για Υγεία» – Health for Dance, Dance for Health. Το IADMS ανακοίνωσε επίσης μια συνεργασία με το Safe in Dance International στοχεύοντας να βοηθήσει τους χορευτές να ασκήσουν την τέχνη τους σε ένα υγιές περιβάλλον υποστήριξης.

Το πιο ενδιαφέρον ερώτημα της διάσκεψης ήταν:

Θα μπορούσε η προπονητική εξάσκηση ενδυνάμωσης να μειώσει τους τραυματισμούς”;

Οι χορευτές είναι σαφώς αθλητές στο βαθμό στον οποίο απαιτούνται εξελιγμένες σωματικές ικανότητες υψηλού επιπέδου. Το πρότυπο συμπλήρωμα αθλητικών χαρακτηριστικών – μυϊκή δύναμη και αντοχή, αναερόβια και αερόβια χρήση ενέργειας, ταχύτητα, ευελιξία, συντονισμός, έλεγχος κινητήρα και ψυχολογική ετοιμότητα – όλα είναι απαραίτητα για την υψηλή απόδοση του χορού.

Στο χορό, όπως και σε οποιαδήποτε αθλητική δραστηριότητα, επικρατούν τραυματισμοί.

Μια απλή, συνοπτική αναζήτηση της βάσης δεδομένων της Medline Medical Literature Analysis and Retrieval System Online αποδεικνύει εύκολα ότι, μέχρι σήμερα, το μπαλέτο κατέχει τη μεγαλύτερη επιστημονική έρευνα.

Όταν πρόκειται για κατάρτιση δύναμης, πολλοί χορευτές την αποφεύγουν. Ο λόγος; Φοβούνται ότι θα γίνουν μυϊκά ογκώδεις και επομένως δεν θα μπορέσουν να χωρέσουν στα κοστούμια μπαλέτου.

Και όμως, η προπονητική εξάσκηση βοηθάει εξαιρετικά στην κατάρτιση μυϊκής ενδυνάμωσης που είναι απολύτως απαραίτητη για τις χορευτικές αποδόσεις στο στούντιο και στη σκηνή.

Απλά σκεφτείτε πόσο πηδάτε, στρίβετε, ανυψώνετε τα άκρα σας ή κρατάτε ορισμένες θέσεις ισορροπίας και γρήγορα θα αντιληφθείτε πόσο σημαντική είναι η κατάρτιση δύναμης.

Είναι σημαντικό για τους χορευτές να αναπτύξουν τη μυϊκή δύναμή τους, καθώς θα ενισχύσουν την αντοχή τους στην ικανότητα να εκτελούν με αριστοτεχνία και έλεγχο. Οι χορευτές χρειάζονται συνολική δύναμη για να μπορούν να ελέγχουν το σωματικό τους βάρος και το κυριότερο να βοηθηθούν στην πρόληψη τραυματισμών. Εξυπακούεται ότι η κατάρτιση δύναμης πρέπει να προσαρμόζεται, σε κάθε δεδομένη περίπτωση, ώστε να ανταποκρίνεται στις συγκεκριμένες απαιτήσεις της δοθείσας τεχνικής. Η σύγχρονη τεχνική απαιτεί αντοχή του σώματος και ενίσχυση της σταθερότητας του πυρήνα, η οποία βοηθά στην πρόληψη των κακώσεων (π.χ. των ισχίων, τενόντων, συνδέσμων) και στη σωστή ευθυγράμμιση σώματος.

Το 2016, ξεκίνησε μια έρευνα στο Elmhurst Ballet School στο Birmingham, προκειμένου να αξιολογήσει την αποτελεσματικότητα ενός προγράμματος ενδυνάμωσης και προετοιμασίας για τους χορευτές.  Το συγκεκριμένο πρόγραμμα σχεδιάστηκε μετά από το σχήμα πρόληψης τραυματισμών του FIFA 11+. Πριν από την εφαρμογή του, οι μαθητές ανέφεραν 104 τραυματισμούς κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους. Αφού η Elmhurst εφάρμοσε το Dance 11+, το οποίο περιελάμβανε εκπαίδευση προπόνησης πριν από το μάθημα μπαλέτου δύο φορές την εβδομάδα, τα περιστατικά τραυματισμού μειώθηκαν κατά 40%. Υπήρξε μεγαλύτερη μείωση των τραυματισμών μεταξύ γυναικών χορευτών σε σχέση με των ανδρών. (Nico Kolokythas. S&C Coach [ASCC, PhD Candidate] for elite adolescent dancers and athletes).

Ενδυνάμωση του πυρήνα (Core strength)

Eστιάζοντας στην κατάρτιση ενδυνάμωσης του πυρήνα, συμπεριλαμβανομένης της σπονδυλικής στήλης, του κορμού και της λεκάνης, μπορείτε να επιτρέψετε πιο δυναμικές, εκρηκτικές και συνάμα ισορροπημένες και ασφαλείς κινήσεις στο χορό. Ομοίως, όταν αυτοί οι πυρήνες των μυών είναι ισχυροί, μπορούν επίσης να βοηθήσουν στην πρόληψη τραυματισμών, ιδιαίτερα στο πίσω μέρος του σώματος.