HEALTHYBODYIMAGE

PROMOTING HEALTHY BODY IMAGE

Προώθηση της υγιούς εικόνας σώματος

Η θετική εικόνα του σώματος ενός χορευτή επηρεάζει τα πάντα που πράττει.

Της Καρολίνας Παππού

Στην ιστορία αυτή το πρώτο πράγμα που πρέπει να καθοριστεί και αποτελεί το βήμα έναρξης στη διαδικασία δόμησης της υγιούς αυτοεικόνας συνοψίζεται στην παρακάτω ερώτηση:

Τι ακριβώς είναι η θετική εικόνα του σώματος;

Ακολουθούν τα παρακάτω ερωτήματα:

  • Πώς βλέπετε ή απεικονίζετε τον εαυτό σας;
  • Πώς αισθάνεστε ότι οι άλλοι σας βλέπουν;
  • Τι πιστεύετε για τη φυσική σας εμφάνιση;
  • Πώς αισθάνεστε για το σώμα σας;
  • Πώς αισθάνεστε μέσα στο σώμα σας;

Ορισμός της θετικής εικόνας του σώματος

Σύμφωνα με το National Eating Disorders Collaboration η θετική εικόνα του σώματος συνοψίζεται στον παρακάτω ορισμό:

«Πρόκειται για την αντίληψη ότι ένα άτομο εκτιμά τον φυσικό του εαυτό, τις σκέψεις και τα συναισθήματα που προκύπτουν από αυτήν την αντίληψη»

Όπως προκύπτει από αυτό τον ορισμό, η εικόνα του σώματος δεν αποτελεί ένα μονοδιάστατο ‘κατασκεύασμ’. Αντιθέτως, απαρτίζεται από τις παρακάτω τέσσερις πτυχές:

  • Η Αντιληπτική εικόνα σώματος: πώς βλέπετε το σώμα σας
  • Η Συναισθηματική εικόνα του σώματος: πώς αισθάνεστε για το σώμα σας
  • Η Γνωστική εικόνα σώματος: πώς σκέφτεστε για το σώμα σας
  • Η Εικόνα Συμπεριφορικού σώματος: ο τρόπος με τον οποίο συμπεριφέρεστε ως αποτέλεσμα της αντιληπτικής, συναισθηματικής και νοητικής εικόνας του σώματός σας (NEDC, 2017)

Όταν η εικόνα του σώματός σας είναι θετική, είστε σε θέση να δεχτείτε, να εκτιμήσετε και να σέβεστε το σώμα σας (NEDC).

Σύμφωνα με την κλινική ψυχολόγο Elizabeth Halsted, υπάρχουν τρία συστατικά για να έχει κάποιος θετική σωματική εικόνα – Positive Body Image PBI:

  • Αυτοεκτίμηση: εκτιμώντας τον εαυτό μας και πιστεύοντας ότι οι άλλοι μας εκτιμούν για αυτό που είμαστε.
  • Μια θετική στάση: αποδοχή των δυνάμεων και των αδυναμιών μας και αποφυγή των παρακάτω τριών αρνητικών αντιλήψεων:

Α. Τελειοποίηση: διατηρώντας ιδανικά ή πρότυπα που είναι αδύνατο (ή δίπλα στο αδύνατο) να επιτευχθούν.

β. Συγκρίνοντας: κάνοντας κοινωνικές συγκρίσεις με τους άλλους.

Γ. Συναισθηματική σταθερότητα: διατηρώντας μια υγιή σύνδεση με τις σκέψεις και τα συναισθήματά μας, ενώ παράλληλα μπορούμε να μοιραστούμε τις εμπειρίες μας με άλλους (Halsted, 2016).

Ο καθένας μας – συμπεριλαμβανομένων των χορευτών – βιώνει ημέρες αμηχανίας ή νιώθει άβολα σχετικά με το σώμα του. Ευτυχώς οι περιστασιακές αυτές ημέρες συνήθως δεν βλάπτουν την εικόνα του σώματος ενός ατόμου. Αυτό συμβαίνει επειδή η υγιής εικόνα του σώματος ανατρέφεται νοητικά αναγνωρίζοντας και αναπτύσσοντας σεβασμό ως προς το φυσικό σχήμα του.  Μαθαίνοντας να εξουδετερώνετε αρνητικές σκέψεις και συναισθήματα και αντικαθιστώντας τα με θετικά αποδεκτά μπορείτε να χτίσετε την υγιή εικόνα του σώματος.

Δεν είναι τόσο εύκολο όσο ακούγεται – ειδικά όταν η αρνητικότητα ενισχύεται συχνότερα από την θετικότητα.

Δεδομένου ότι κανείς δεν μπορεί να ελέγξει κάθε περιβάλλον που θα βιώσει, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε πώς να απορροφήσουμε τη θετικότητα και πως να ανατρέψουμε την αρνητικότητα που θα παρουσιάσουν οι καθημερινές καταστάσεις. Με άλλα λόγια, εναπόκειται σε κάθε άτομο να αναπτύξει και να διατηρήσει μια θετική εικόνα του σώματος του.

Αυτό είναι σημαντικό επειδή οι άνθρωποι με αρνητικές εικόνες σώματος είναι πιο πιθανό να αναπτύξουν παθολογικές καταστάσεις, όπως διατροφικές διαταραχές, κατάθλιψη, απομόνωση, χαμηλή αυτοεκτίμηση και εμμονές με την απώλεια βάρους.

Για τους χορευτές, η ανάπτυξη και η διατήρηση της θετικής εικόνας του σώματος είναι περίπλοκη ιστορία. Για παράδειγμα, οι έφηβοι, εξαιτίας της συγκεκριμένης ηλικιακής περιόδου βιώνουν αντιφάσεις. Τη μια μέρα αγαπούν την εικόνα του σώματος τους και την επόμενη μπορεί να τους πιάσει απελπισία. Το μυστικό εντοπίζεται στο εύφορο έδαφος αναπαραγωγής αιφνιδιαστικών ορμονικών και συναισθηματικών αλλαγών που εμείς, ως συνειδητοποιημένοι ενήλικες, πρέπει να τους καθοδηγήσουμε και να τους βοηθήσουμε να αγκαλιάσουν τα δυνατά, αλλά και τα λιγότερο ισχυρά σημεία τους.

Το 2005, δυο πεντάχρονες μαθήτριες της σχολής  All That Dance παρατήρησαν τη σύγκριση των μεγεθών των μηρών τους. Τα παιδιά σε αυτή την ηλικία δεν έχουν ακριβή αντίληψη, ώστε να βασίσουν τις συγκρίσεις τους επάνω σε αντικειμενικά κριτήρια κι έτσι πιθανόν να πειράξουν και να αδικήσουν συμμαθητές τους δημιουργώντας τους μέχρι και τραύματα.

Πώς, λοιπόν, ενισχύεται μια υγιή, θετική εικόνα σώματος;

Μια λίστα δεν μπορεί να αλλάξει αυτόματα τις αρνητικές σκέψεις σχετικά με το σώμα σας,  αλλά μπορεί να σας εισαγάγει σε πιο υγιεινούς τρόπους ώστε να κοιτάξετε τον εαυτό και το σώμα σας με άλλο μάτι. Όσο περισσότερο ασκείτε τους παρακάτω τρόπους σκέψης, τόσο καλύτερα θα αισθάνεστε.

  1. Εκτίμησε όλα όσα μπορεί να κάνει το σώμα σου. Κάθε μέρα το σώμα σου σε φέρνει πιο κοντά στα όνειρά σου, αρκεί να το πιστέψεις! Απόλαυσε όλες τις εκπληκτικές λειτουργίες και δραστηριότητες που κάνει το σώμα σου για εσένα – τρέξιμο, χορό, αναπνοή, γέλιο, κ.λπ.
  1. Φτιάξε μια λίστα με τα δέκα καλύτερα πράγματα που σου αρέσουν στον εαυτό σου – πράγματα που δεν σχετίζονται με το πόσα κιλά ζυγίζεις ή πώς μοιάζεις. Διάβαζε συστηματικά τη λίστα σου.
  1. Θυμήσου ότι η «αληθινή ομορφιά» συνοψίζεται στη δύναμη των θετικών σκέψεων. Όταν αισθάνεστε καλά για τον εαυτό σας και για το ποιοι είστε, τότε εμπλουτίζετε τον εαυτό σας με μια αίσθηση αυτοπεποίθησης, που σας κάνει ομορφότερους. Η ομορφιά είναι μια κατάσταση του νου και όχι μια κατάσταση του σώματός σας.
  2. Όταν βλέπετε τον εαυτό σας στον καθρέφτη, επιλέξτε να μην εστιάσετε σε συγκεκριμένα μέρη του σώματος. Δείτε τον εαυτό σας συνολικά όπως θέλετε οι άλλοι να σας δουν – ως μια ολοκληρωμένη προσωπικότητα.
  3. Να περιβάλλεσαι από θετικούς ανθρώπους. Είναι ευκολότερο να αισθάνεστε καλά για τον εαυτό σας και το σώμα σας, όταν συναναστρέφεστε με άτομα που υποστηρίζουν και αναγνωρίζουν τη σημασία του να αγαπάτε τον εαυτό σας, όπως φυσικά είστε.
  1. Τερματίστε τις φωνές στο κεφάλι σας που σας λένε ότι το σώμα σας δεν είναι «ωραίο» ή ότι είστε «κακός» άνθρωπος. Μπορείτε να υπερνικήσετε αυτές τις αρνητικές σκέψεις αντικαθιστώντας τες με θετικές.
  2. Φορέστε ρούχα που είναι άνετα και που σας κάνουν να αισθάνεστε όμορφα για το σώμα σας.
  3. Γίνετε κριτικός θεατής μηνυμάτων, όπως αυτά προωθούνται στα media. Προσπαθήστε να αλλάξετε τα στερεοτυπικά πρότυπα και θυμηθείτε ότι αρκετά από αυτά είναι μη ρεαλιστικά, αφού έχουν επεξεργαστεί με photoshop.
  4. Κάνετε κάτι ωραίο για τον εαυτό σας – κάτι που επιτρέπει στο σώμα σας να αντιλαμβάνεται ότι το εκτιμάτε. Για παράδειγμα, κάντε ένα αφρόλουτρο, βρείτε επιπλέον χρόνο για να κοιμηθείτε ή κάντε μια βόλτα σε κάποιο ήσυχο μέρος για να χαλαρώσετε.
  5. Χρησιμοποιήστε το χρόνο και την ενέργεια που μπορεί να έχετε ξοδέψει ανησυχώντας για τη διατροφή, τις θερμίδες και το βάρος σας και κάντε κάτι για να βοηθήσετε άλλους ανθρώπους. Μερικές φορές βοηθώντας άλλους ανθρώπους, μπορεί να σας κάνει να αισθανθείτε καλύτερα για τον εαυτό σας και να κάνετε μια θετική αλλαγή στον τρόπο που αντιλαμβάνεστε τον κόσμο.