Selfcare

 Η φροντίδα του εαυτού μας, κάποιες φορές, φαντάζει εγωιστική… κι αυτό είναι OK!

 Της Καρολίνας Παππού

Η αυτοεξυπηρέτηση δεν είναι εγωιστική

Αυτό-φροντίδα: Το ακούμε και το βλέπουμε συνεχώς και παντού! Στην τηλεόραση, στα περιοδικά, στο Instagram, στο Facebook! Το κίνημα της φροντίδας του εαυτού προβάλλεται μέσα από προϊόντα περιποίησης του δέρματος, γιόγκα και Pilates trends,  διατροφικές συμβουλές, επιστημονικές ψυχολογικές προσεγγίσεις περί ενδυνάμωσης της αυτοπεποίθησης και πολλές άλλες προτάσεις που συγκεντρώνονται κάτω από την «ομπρέλα» του selfcare!

H αυτό-εξυπηρέτηση είναι κάτι περισσότερο από όλα όσα εμπορεύονται τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.

Η συγκεκριμένη τάση ξεκίνησε ως ένας τρόπος για να φροντίζουμε τον εαυτό μας. Στη συνέχεια, εξελίχθηκε ως φροντίδα για τη συναισθηματική μας ευεξία και το κυριότερο είναι ότι εξειδικεύτηκε στη γενική θεραπεία για την περιθωριοποίηση ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων, όπως οι κακοποιημένες γυναίκες και οι καταπιεσμένες φυλετικές κοινότητες.

Τότε γιατί εξακολουθούμε να αισθανόμαστε ότι η αυτο-φροντίδα είναι εγωιστική; Φανταστείτε ότι ίσως μόλις απορρίψατε μια πρόσκληση σε δείπνο, όπου θα είναι προσκεκλημένος και ο πρώην σας. Αυτό μπορεί να σας κάνει να αισθανθείτε λίγο εγωιστικά ή ένοχα. Δεν έχει σημασία αν είστε συναισθηματικά και σωματικά εξαντλημένοι ή αν η ψυχική σας υγεία υποφέρει. Μπορεί να ξαπλώσετε ξύπνιοι στο κρεβάτι, να σκεφτείτε πώς θα έπρεπε να είχατε κάνει κάτι διαφορετικά ή καλύτερα με κάποιο άλλο τρόπο.

Επαναπροσδιορίζοντας αυτό που στην πραγματικότητα σημαίνει να είσαι εγωιστής Όταν έρχεται στο μυαλό η λέξη «εγωιστικό», αυτή αρχίζει συχνά να προκαλεί αρνητικούς συνειρμούς. Σκεφτόμαστε εγωκεντρικά, αυτοεξυπηρετούμενα, αυτό-εμπλεκόμενα. Ταυτόχρονα, εμείς οι ίδιοι πρέπει να αποφύγουμε να σκεφτόμαστε μόνο «εμένα και τα συμφέροντα μου». Σωστά; Αντί να προσπαθήσουμε να ζήσουμε για το καλό όλης της ανθρωπότητας, δεδομένου ότι η προσφορά διδάσκεται ως προνομιακή σε σχέση με τη φιλοσοφία του «παίρνω»; Παρόλο που ο εγωισμός ορίζεται ως μία προσέγγιση που ασχολείται μόνο με τη δική σας προσωπική ευχαρίστηση και το κέρδος, καθώς και την έλλειψη προσοχής για τους άλλους, εξακολουθούμε να θεωρούμαστε εγωιστές ως τις στιγμές που απλά βάζουμε τον εαυτό μας ως προτεραιότητα.Αλλά δεν μπορούμε να δούμε την προσέγγιση αυτή με ασπρόμαυρα χρώματα. Για παράδειγμα, μας λένε στο αεροπλάνο ότι πρέπει πρώτα να προσαρμόσουμε τη μάσκα οξυγόνου στον εαυτό μας, πριν βοηθήσουμε τους άλλους σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Στη συγκεκριμένη περίπτωση κανείς δεν θα μας χαρακτήριζε εγωιστή.Ακριβώς όπως σε όλα τα πράγματα, έτσι και στην περίπτωσή μας υπάρχει ένα φάσμα. Μερικές φορές το σωστό είναι να είσαι «εγωιστής». Και μόνο επειδή κάποιος ορίζει κάτι που έχεις κάνει ως εγωιστικό (όπως την αποχώρηση από μία ομάδα), δεν σημαίνει ότι πρέπει να το ορίσεις με τους δικούς τους όρους.

Έτσι, επαναλάβετε μετά από μένα: «Δεν θα ‘χτυπήσω’ τον εαυτό μου για να είμαι εγωιστής»Μερικές φορές το να είσαι «εγωιστής» δεν είναι κακό. Υπάρχουν φορές που το εγωιστικό είναι το σωστό πράγμα για την υγεία και την ευημερία σας. Αυτές είναι και οι στιγμές που χρειάζεται να φροντίσετε τον εαυτό σας. Παρακάτω παρουσιάζονται μερικές από αυτές τις περιπτώσεις:1. Χρειάζεστε βοήθεια Όλοι χρειαζόμαστε βοήθεια, κατά καιρούς, στην πορεία της ζωής μας, αλλά συχνά αποφεύγουμε να την αναζητήσουμε. Είτε το αναγνωρίζουμε είτε όχι, μερικές φορές ζητώντας βοήθεια μπορεί να μας κάνει να νιώσουμε ανίκανοι ή αδύναμοι. Στην πραγματικότητα όμως, ακόμη και αν δεν ζητήσουμε βοήθεια, το πιθανότερο είναι ότι θα προσθέσουμε περιττό άγχος στη ζωή μας. Ουσιαστικά, όταν δεν ζητάμε βοήθεια, τότε διακατεχόμαστε από κακό εγωισμό. Η εγωκεντρική αυτή στάση μπορεί να μας ωθήσει στο να καταστρέψουμε τελικά τον ίδιο μας τον εαυτό. Είναι υψίστης σημασίας να καταλάβετε και να αποδεχτείτε ότι όταν χρειάζεστε βοήθεια πρέπει να την αναζητήσετε. Αν το άγχος ενός επαγγελματικού project φτάσει σε εσάς και αντιλαμβάνεστε ότι είναι αδύνατον να το φέρετε εις πέρας μόνοι σας, τότε ζητήστε από έναν συνάδελφο βοήθεια. Αν χρειάζεστε συντροφικότητα, ζητήστε βοήθεια από έναν φίλο. Εάν πάλι χρειάζεστε μια αμερόληπτη εξωτερική φωνή, αναζητήστε θεραπεία σε κάποιον ψυχολόγο.

2. Πρέπει να ξεκουραστείτε Όταν αισθάνεστε κουρασμένοι – δεν έχει σημασία αν είναι συναισθηματική, πνευματική ή σωματική κούραση – τότε ήρθε η ώρα να ξεκουραστείτε. Μερικές φορές, η κούραση εκδηλώνεται με συγκεκριμένα σημάδια.Τα καμπανάκια χτυπούν, όταν υπάρχουν ορισμένες συνέπειες, συμπεριλαμβανομένης της αδυναμίας εστίασης προβλημάτων, ενός εξασθενημένου ανοσοποιητικού συστήματος και ζητημάτων έλλειψης μνήμης. Η υπερπήδηση επαρκούς ύπνου μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις, ακόμη και στις σχέσεις σας. Το εγωιστικό αίσθημα που μας καταλαμβάνει ότι πρέπει να συνεχίσουμε δε μας βοηθάει να επιλύσουμε κανένα ζήτημα επαγγελματικής ή προσωπικής φύσεως.   Αλλά το γεγονός είναι ότι χρειαζόμαστε ξεκούραση. Εάν εργάζεστε αργά και παραλείπετε τον ύπνο, ήρθε η ώρα να βρείτε κάποια ισορροπία ανάμεσα στην εργασία και την προσωπική σας ζωή. Και την επόμενη φορά που θα επιλέξετε να πάτε στο σπίτι και να κοιμηθείτε, αντί να πίνετε ποτά με φίλους σας, αυτό είναι OK. Εάν αυτό ονομάζεται εγωιστικό, τότε αυτό είναι το είδος του υγιούς εγωιστικού ατόμου που πρέπει να επιδιώξετε να γίνετε.Η ανάπαυση δεν σημαίνει πάντα ύπνο. Είτε ο εγκέφαλός σας αισθάνεται μη ισορροπημένος, είτε μια κατάσταση υγείας εκδηλωθεί, τότε θεωρήστε ότι αυτή είναι μια αρρωστημένη ημέρα και κάντε ένα break. Χαλαρώστε, διαβάστε ένα βιβλίο στο κρεβάτι ή παρακολουθήστε μια κινηματογραφική ταινία.Αν αισθάνεστε κουρασμένοι, εξαντλημένοι ή πονάτε, τότε ήρθε η ώρα να πάρετε κάποια επιπλέον ξεκούραση και το κυριότερο είναι να μην αισθανθείτε ένοχος/η γι ‘αυτό. Η ξεκούραση είναι απαραίτητη για κάθε είδους ανάκαμψη.

3. Απλά χρειάζεστε μόνο χρόνο με τον εαυτό σας

Μερικοί άνθρωποι μπορεί να μην αντιλαμβάνονται ότι έχετε την ανάγκη να μείνετε μόνοι στο σπίτι σας, παρά να βγείτε έξω μαζί τους. Αν αυτό είναι που έχετε πραγματικά τη διάθεση να κάνετε, τότε μην αισθάνεστε ότι είστε εγωιστές. Απλώς θέλετε να είστε μόνοι. Όλοι χρειαζόμαστε προσωπικό χρόνο και χώρο και μερικές φορές κάποιοι άνθρωποι χρειάζονται περισσότερο χρόνο από άλλους. Οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις μπορεί να είναι εξαντλητικές για μερικούς ανθρώπους. Δεν υπάρχει καμία ντροπή στο να πάρεις χρόνο για τον εαυτό σου.

4. Ήρθε η ώρα να τερματίσετε μια σχέση, μια δουλειά ή μια κατάσταση διαβίωσης που πλέον δεν σας γεμίζει Ποτέ δεν είναι εύκολο να βάλετε τέλος σε μια σημαντική σχέση, να μετακομίσετε σε μια άλλη πόλη ή να σταματήσετε μία δουλειά. Εάν αισθάνεστε άσχημα όταν αλληλεπιδράτε με κάποιον ή φοβάστε να τον συναντήσετε ξανά, ήρθε η ώρα να ξανασκεφτείτε αν θέλετε να συνεχίσετε τη σχέση σας.Συχνά μένουμε σε φιλίες ή σχέσεις επειδή φοβόμαστε ότι μπορεί να πληγώσουμε τον άλλον. Αλλά όταν πρόκειται για σχέσεις που είναι καταστροφικές, μερικές φορές πρέπει να βάζετε τον εαυτό σας σε προτεραιότητα.Αν κάτι επηρεάζει την ευημερία σας, ίσως είναι καιρός να πείτε αντίο και αυτό δεν είναι εγωιστικό.

5. Η προσφορά αντισταθμίζεται σημαντικά από τη λήψη Παρόλο που μπορεί να διακυμανθεί, οποιαδήποτε σχέση θα πρέπει να έχει μια υγιής ισορροπία προσφοράς και λήψης. Στις περιπτώσεις όπου η ζυγαριά κλείνει προς τη μια πλευρά, έτσι ώστε το μόνο που κάνετε είναι να δίνετε και το μόνο που κάνουν οι άλλοι είναι να παίρνουν, τότε ίσως ήρθε ο καιρός να κάνετε κάτι.Η ισορροπία της προσφοράς και της λήψης είναι ιδιαίτερα σημαντική όταν ζείτε με κάποιον. Βρίσκετε, για παράδειγμα, τον εαυτό σας να κάνει όλες τις δουλειές όταν φτάσετε στο σπίτι από την εργασία σας, ενώ το έτερον ήμισυ όταν επιστρέφει στο σπίτι δεν προσφέρει τη δική του βοήθεια; Είναι σημαντικό να υπάρχει ισορροπία για να αποφευχθεί τόσο η δυσαρέσκεια όσο και η κόπωση.Ανάλογα με την κατάσταση, μπορείτε να επιλέξετε να μιλήσετε μαζί του/της, να κάνετε ένα σύντομο διάλειμμα για να επαναφορτίσετε τις μπαταρίες σας ή ακόμη και να αποκοπείτε εντελώς, για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Δεν είναι εγωιστικό να δώσετε προτεραιότητα στις δικές σας ανάγκες, σε σχέση με των άλλων, ιδιαίτερα αν η πράξη της προφοράς σας προκαλεί περισσότερη βλάβη.

6. Για να αποφύγετε την εξάντληση, μετά την εργασία ή στην προσωπική σας ζωή Ο καθένας μας είναι επιρρεπής στην εξάντληση. Ορισμένα επαγγέλματα μπορεί να είναι εξαιρετικά αποστειρωμένα. Όταν εκδηλώνονται περιστατικά έκρηξης, μπορεί να βλάψουν τόσο την επαγγελματική, όσο και την προσωπική σας ζωή.Μία μελέτη επισημαίνει ότι ακόμη και για τους επαγγελματίες ψυχικής υγείας, θα μπορούσε να είναι «ηθικά επιτακτική» η ανάγκη να ασκούν τη διαδικασία της αυτο-φροντίδας.Έτσι, όταν φτάνετε σε στιγμές εξάντλησης ή έκρηξης, πρέπει να απενεργοποιήστε τις ειδοποιήσεις εργασίας σας και τις βεβαρυμμένες υποχρεώσεις σας. Υπάρχει και το αύριο, η επόμενη ημέρα. Τις περισσότερες φορές, ό, τι και αν είναι, μπορεί να αντιμετωπιστεί εξίσου αποτελεσματικά αύριο, αντί για την ίδια ημέρα που πιθανόν να είστε έτοιμος/η να εκραγείτε..Δεν έχει σημασία τι κάνετε, βεβαιωθείτε ότι έχετε χρόνο να διαχωρίσετε τον εαυτό σας από το επάγγελμά σας. Η δημιουργία αυτής της ισορροπίας εργασίας-προσωπικής ζωής μπορεί να σας βοηθήσει να αποφύγετε την εξάντληση και να απολαύσετε μεγαλύτερη ευτυχία στην προσωπική σας ζωή!

Να προσέχεις τον εαυτό σου Μην παραμελήστε τον εαυτό σας και την υγεία σας για να αποφύγετε την εγωκεντρικότητα. Ο εγωισμός δεν είναι κακός. Μπορεί να είναι καλό να είσαι λίγο εγωιστής στο να φροντίζεις τη συναισθηματική, νοητική και σωματική σου ευεξία.

 

Πολλοί άνθρωποι που επικεντρώνονται αποκλειστικά στο να προσφέρουν, καταλήγουν να κατακλύζονται από αρνητικά συναισθήματα και να κουράζονται. Σύμφωνα με έρευνες, το χρόνιο άγχος έχει συνδεθεί με διάφορους κινδύνους για την υγεία, συμπεριλαμβανομένων των παθήσεων όπως ο διαβήτης, ο καρκίνος και οι ψυχικές διαταραχές.Μπορείτε να μειώσετε το άγχος σας με το να είστε λίγο εγωιστής και να εξασκείτε μια ισορροπημένη προσωπική φροντίδα.Δοκιμάστε μερικές χαλαρωτικές πρακτικές γιόγκα. Κάντε ένα χαλαρωτικό αφρόλουτρο. Κοιμηθείτε περισσότερες ώρες. Ακολουθήστε ένα χόμπι που θα σας προσφέρει εκτόνωση ή γαλήνη, όπως το χορό, την κηπουρική, τη χειροτεχνία.