Dancepsychlogycontrol

Πώς να διαχειριστείτε την απόρριψη ως χορευτής/χορεύτρια;

Καριέρα χορού χωρίς να συναντά κανείς την απόρριψη είναι τελείως αδύνατη.

Της Καρολίνας Παππού

Οι απαστράπτουσες στιγμές θαυμασμού επάνω στη σκηνή, η καλλιτεχνική εκπλήρωση και η ικανοποίηση της αναγνώρισης για την τέχνη σας μπορεί κάποια στιγμή στην πορείας σας να επισκιαστούν από απογοήτευση επειδή, για παράδειγμα, δεν περάσατε σε κάποια οντισιόν.

Η μάχη με την απόρριψη μπορεί δυστυχώς να οδηγήσει σε αρνητικές σκέψεις όπως «Δεν είμαι αρκετά καλή/καλός». Το συμπέρασμα αυτό, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι ο κόσμος του μπαλέτου απαιτεί τόσο υψηλό επίπεδο αφοσίωσης, ώστε η προσωπική ταυτότητα να μπορεί να συνδεθεί άρρηκτα με την επαγγελματική ταυτότητα, ενέχουν τον κίνδυνο της υπερβολικής απογοήτευσης ακόμη και της πλήρους παραίτησης!

Το συναίσθημα της απόρριψης είναι δύσκολο και άβολο. Αλλά δεν πρέπει ποτέ να το αφήσετε να σας κυριεύσει. Είναι μια ευκαιρία να θυμηθείτε ότι είστε ένας θαυμάσιος άνθρωπος, ότι ο χορός είναι μια εξαιρετικά υποκειμενική μορφή τέχνης και ότι η άρνηση ενός ή περισσοτέρων επαγγελματικών θέσεων μπορεί να δημιουργήσει ένα άνοιγμα για μια διαφορετική και εξίσου πολύτιμη εμπειρία.

Η ικανότητά σας να ανακτήσετε την ψυχολογίας σας από την απόρριψη μπορεί να ενισχυθεί με την εμπειρία. Σύμφωνα με τον Joel Minden, κλινικό ψυχολόγο και πρώην χορευτή, είναι επίσης μια δεξιότητα που μπορεί να καλλιεργηθεί.

 Δώστε προσοχή στο πώς εξηγείτε την απόρριψη στον εαυτό σας, τονίζει ο Minden.

Σκεφτείτε καλά: «Μήπως αισθάνεστε μόνιμη και διάχυτη ανασφάλεια για τον εαυτό σας;». Η σκέψη ότι η κατάσταση είναι μόνιμη πιθανόν να σημαίνει ότι λέτε στον εαυτό σας ότι ποτέ δεν θα είστε αρκετά καλός/καλή.

Δώστε προσοχή στο συλλογισμό σας! Αν μετά την επιτυχία ενός ρόλου πείτε ότι τον πήρατε επειδή σταθήκατε τυχεροί, αντί να αναγνωρίσετε ότι είστε καλός χορευτής/χορεύτρια, γιατί εργαστήκατε σκληρά δε θα σας βοηθήσει να αισθάνεστε δυνατοί. Η ιδέα ότι κάθε αποτυχία είναι προσωπική και κάθε επιτυχία οφείλεται σε εξωτερικούς παράγοντες δεν είναι απλώς ένας λανθασμένος  τρόπος σκέψης. Είναι πολύ απίθανο να είναι αλήθεια.

Σε περίπτωση που ο φόβος της απόρριψης απειλεί να εκτροχιάσει μια ακρόαση προτού καν αυτή ξεκινήσει – θυμηθείτε ότι υπάρχει ένας ολόκληρος κόσμος και μια ζωή, η δική σας, έξω από τη συγκεκριμένη εμπειρία. Η Amanda Lenox, σύμβουλος που δουλεύει με χορευτές στη Νέα Υόρκη, προτείνει να αναρωτηθείτε ερωτήσεις όπως: «Τι θα φάτε για δείπνο;», «Τι θα φορέσετε αύριο;»,

«Πάρτε το μυαλό σας έξω από αυτό που συμβαίνει στο παρόν», επισημαίνει η Lenox. Η ιδέα είναι να μην κρύβεστε από τα συναισθήματά σας, αλλά να πάρετε μια μικρή απόσταση μέχρι να είστε έτοιμοι να τα αντιμετωπίσετε.

 Βήματα αντιμετώπισης της απόρριψης

  • Το πρώτο βήμα αντιμετώπισης της απόρριψης είναι να θυμόσαστε ότι δεν είστε απόλυτα ταυτισμένοι με το επάγγελμά σας: Είστε άνθρωποι που χορεύουν.
  • Το δεύτερο βήμα είναι η αποδοχή ότι ο αποκλεισμός από κάποια οντισιόν δε συνεπάγεται ότι είστε ατάλαντος/η ή ανίκανος/η ως χορευτής/χορεύτρια.Η απόρριψη πιθανόν να σημαίνει ότι δεν ταιριάζετε στο όραμα του συγκεκριμένου χορογράφου ή του διευθυντή ή του καθηγητή των εκάστοτε πρότζεκτ. Έχοντας στο μυαλό σας το συγκεκριμένο σκεπτικό, ο έντονος πόνος της απόρριψης μπορεί να διδάξει: Η απόρριψη δεν χρειάζεται να αποτελεί απαραίτητα μια εσωτερική αποτυχία, αλλά μπορεί να είναι απλώς ένας συνδυασμός παραγόντων που δεν ευθυγραμμίζονται. Για παράδειγμα, μπορεί να ήσασταν καλοί στην οντισιόν, αλλά το στυλ κίνησης σας να ήταν απλά πολύ ρευστό για την ιδέα του χορογράφου και κάποιου συγκεκριμένου ρόλου.
  • Το τρίτο βήμα είναι να εξετάσετε ποιες ευκαιρίες ανοίγουν στο δρόμο σας ως αποτέλεσμα του «οδοφράγματος».Είναι αυτό που λέμε: «Κάθε εμπόδιο για καλό». Για παράδειγμα, σκεφτείτε ότι στο μέλλον, θα είναι προς όφελός σας να δουλέψετε πιο συστηματικά για να προσεγγίσετε τις οντισιόν με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και μια καλύτερη ιδέα για το τι επιθυμεί ο χορογράφος.
  • Κάντε κάτι για να νιώσετε χαρούμενοι ή ικανοποιημένοι και αποφύγετε να «βυθιστείτε» στην αρνητική λειτουργία της απόρριψης.Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι χρησιμοποιείτε την απογοήτευσή σας για να τροφοδοτήσετε τον χορό σας. Ωστόσο, αν δεν είστε έτοιμοι να πάρετε κάποιο μάθημα χορού αμέσως, τότε μην πιέζεστε. «Αν παλεύετε με τον εαυτό σας, τότε πιθανότατα πρόκειται να παραταθεί η διαδικασία της συναισθηματικής επούλωσης» λέει ο Lenox και συμπληρώνει: “Επιλέξτε μια δραστηριότητα που θα σας κάνει να αισθάνεστε καλά”.
  • Σε “σκοτεινές” στιγμές, μπορεί να νιώσετε σαν να μην θέλετε να χορέψετε ποτέ ξανά στη ζωή σας.Ακόμα κι αν αυτό είναι αλήθεια, δεν θέλετε να πάρετε μια βιαστική απόφαση. Θυμηθείτε ότι τα συναισθήματα είναι προσωρινά και ότι δεν χρειάζεται να τα αφήσετε να υπαγορεύσουν τη συμπεριφορά σας. Αντ ‘αυτού, σκεφτείτε τις αξίες σας, τονίζει ο Minden. Εάν εξακολουθείτε να αγαπάτε το χορό και γνωρίζετε ότι αυτή η τελευταία απόρριψη είναι απλώς μια αποτυχία στην πορεία προς κάτι που θέλετε, μπορείτε να επιλέξετε να συνεχίσετε να χορεύετε, ακόμη και αν είστε αναστατωμένοι.

Πάντα υπάρχει χώρος για βελτίωση

Εξετάστε τα σχόλια που λαμβάνετε από καθηγητές ή σκηνοθέτες και αν εργάζεστε για τη συνεχή βελτίωση.

Θυμηθείτε ότι ο χορός είναι ένα ταξίδι. Εργαστείτε σε μια προοπτική προσανατολισμένη στις διαδικασίες: «Θα το κρατήσω απλά και θα προσπαθήσω να κάνω λίγες βελτιώσεις κάθε μέρα». Ο Minden λέει: «Λάβετε ανατροφοδότηση. Καταλάβετε τι θα σας βοηθήσει να κάνετε αυτό το επόμενο βήμα».

Η Lenox λέει ότι δεν θα σταματήσει την ακρόαση μέχρι να χρειαστεί. «Είναι αυτή η φωτιά μέσα μου που λέει ότι θα συνεχίσω να αγωνίζομαι για αυτό το όνειρο, μέχρι να είναι φυσικά αδύνατο ή μέχρι να πάρω ένα κομμάτι ανατροφοδότησης που μου λέει: Είναι καιρός, πρέπει να γίνει με αυτό”, συμπεραίνει.